‘Daventre Portu’: de geschiedenis van de haven
De gunstige ligging in zowel Nederland als aan de IJssel maakten Deventer al vroeg een vitale handels- en havenstad. In een oorkonde uit 877 viel voor het eerst de term ‘Daventre Portu’ (haven van Deventer). Na de middeleeuwen werd het een voorname Hanzestad. Tot na de Tweede Wereldoorlog had goederenvervoer op waterwegen en via het spoor de voorkeur boven autowegen. Met vergroten van de rijksweg A1 werd Deventer ook over de weg internationaal bereikbaar.
Een echte Deventer binnenhaven kon in die tijd dan ook niet uitblijven en in 1925 werd dit huzarenstuk van de invloedrijke wethouder de Boer een feit.
Nu in de 21e eeuw is Port of Deventer van groot belang voor de logistiek van de Regio Stedendriehoek. Met de 5 havenarmen en de 20 hectare vaarweg is de Port of Deventer een van de grotere binnenhavens. De multimodale overslagpunten zijn essentieel voor de circulaire economie en de ontlasting van het wegennet. De Port of Deventer speelt daarin een essentiële schakel.